vrijdag 9 januari 2015

Een kijkje achter de schermen bij Uitgeverij LetterRijn

Het nieuwe jaar is begonnen en voor LetterRijn staan er al een aantal leuke zaken in de agenda! Zo komen er in de eerste helft van dit jaar drie boeken uit en liggen er ook voor het najaar een aantal veelbelovende manuscripten klaar om te worden uitgegeven.
Volgende week beginnen we ook weer met onze jaarlijkse verhalenwedstrijd en dat is altijd een leuke en spannende periode. Er is dus genoeg te doen, en we hebben zijn dan ook met heel veel zin aan dit nieuwe uitgeefjaar begonnen.


Dat niet alles rozengeur en maneschijn is, blijkt wel uit het gegeven dat de eerste echte rotklus van 2015 er ook al weer opzit. Het afgelopen weekend hebben Theo en ikzelf - na intensief overleg en heel veel wikken en wegen - een afwijzing gestuurd om geheel andere redenen dan waarop we tot nu toe manuscripten afwezen. Begin vorig jaar kregen we een manuscript binnen waar zowel wijzelf als onze proeflezers enthousiast over waren, in ieder geval enthousiast genoeg om met de schrijfster een gesprek in te plannen. Dat gesprek ging voor een deel over het manuscript en de aanpassingen die wat ons betreft nodig waren om het boek succesvol uit te kunnen geven. Daarnaast spraken we vooral over de publiciteit en de promotie van het toekomstige boek en daarbij lag de nadruk op wat LetterRijn hierin van een auteur verwacht.

Ik heb de schrijfster uitgelegd dat het schrijven van een goed boek al lange tijd niet meer voldoende is om het ook tot een succes te maken. Van een auteur wordt verwacht dat deze zelf al het mogelijke doet om zijn/haar boek te promoten. Natuurlijk doen wij hier als uitgeverij ook van alles aan, maar daarnaast is het van groot belang dat auteurs zelf initiatieven ontwikkelen en dat ze de zaken die wij als uitgever doen ondersteunen. Promotie is namelijk alleen effectief als ook de auteur bereid is daar een behoorlijk steentje aan bij te dragen.
Sociale media – om maar een voorbeeld te noemen - zijn een niet meer weg te denken middel om als auteur zelf je boek onder de aandacht te brengen. Via de sociale media leg je als schrijver contact met je lezers en laat je ze meegroeien in het proces dat leidt tot de geboorte van je kindje. Je nodigt de mensen als het ware uit om op kraamvisite te komen, wat in dit geval betekent dat ze misschien wel je boek zullen gaan kopen.

Omdat ik het sterke idee had dat het auteursdeel van de promotie lastig zou worden voor deze schrijfster, heb ik haar tijdens het gesprek allerlei tips gegeven. Ook in de latere mailcontacten heb ik benadrukt dat wij als LetterRijn van onze auteurs een heel actieve houding en veel inzet vragen wanneer het gaat om de promotie van het boek. Kort samengevat kwam het erop neer dat we verwachtten dat zij - naast het aan de slag gaan met aanpassen van het manuscript - ook op andere gebieden vol aan de slag zou gaan.

Met het manuscript verliep alles naar wens: het was al goed en is op alle punten zelfs zoveel beter geworden, dat uitgeven een logisch vervolg zou zijn. Op het gebied van promotie had de schrijfster het echter nog steeds volledig laten afweten en dat plaatste ons in een rare en heel lastige situatie. Op onze site staat niet voor niets onder het kopje manuscripten de volgende tekst: Insturen van een manuscript heeft alleen zin, wanneer je bereid bent zelf actief mee te werken aan het  promoten van je boek.
De afgelopen weken hebben Theo en ikzelf druk overlegd over manuscript en auteur en uiteindelijk hebben we met pijn in het hart besloten dat wij niet tot samenwerking zullen overgaan.

Het was een moeilijke beslissing, maar het was er wel één die wij moesten nemen. Wij waren immers samen tot de conclusie gekomen, dat wij er niet op durven te vertrouwen dat deze schrijfster de benodigde inzet zou gaan als het op een actieve promotie van haar boek aan zou komen. Wat het extra pijnlijk maakt is, dat wij deze vrouw zowel als schrijfster maar ook als mens enorm waarderen. We hadden haar heel graag deze kans hadden gegund, want ze is niet alleen een goede schrijfster, maar bovendien een integer en sympathiek mens.


Wij hebben een traditionele uitgeverij, dus bij ons hoeft een auteur niet financieel bij te dragen.  We verwachten echter wel een investering in tijd en energie om het eigen boek onder de aandacht te brengen. Een goed boek schrijven is één ding, maar je moet de mensen ook laten weten dat het er is. Natuurlijk moet je daar als auteur je eigen weg in vinden. Niet iedereen is fan van de sociale media en is daar goed in. Dat hoeft geen enkel probleem te zijn, als je dan maar iets ter vervanging bedenkt waar je wel goed in bent en waar je prettig bij voelt. Niets doen aan de promotie van je boek te promoten, is echt niet meer van deze tijd. De markt is de laatste jaren enorm veranderd en vraagt om een grote rol van de auteur, juist bij de promotie. Waar vind je publiciteit? Hoe bereik je je lezers? Wat kan en wil ik daarin doen? Dat zijn de vragen waar een auteur tegenwoordig zeker over moet na – en in meedenken.

3 opmerkingen:

  1. He wat jammer dat een schrijfster niet de moeite wil nemen om haar boek te promoten, wij merken dat het social media enorm helpt. Ik persoonlijk wordt enthousiast als ik korte stukjes van een nieuwe thriller lees en raak enorm benieuwd waardoor je het boek toch eerder wilt kopen.

    Leuk om te lezen hoe dit allemaal in zijn werk gaat
    veel succes en misschien gaat de schrijfster het licht nog zien het zou jammer zijn als je daardoor je talent laat af hangen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jammer dat een uitgever zoveel fouten in zijn tekst heeft staan.....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jammer dat een verzuurde opmerking anoniem geplaatst wordt.

      Verwijderen