23
juni 2014
De spraakmakende YA-thriller Examendeal was in 2013
het debuut van Margje Woodrow. Op 30 juni komt haar tweede YA-thriller Geraakt
uit.
Cis Meijer debuteerde 3 juni met de zinderende YA-thriller
Verdoofd. Tijdens een schrijfopleiding van Scriptplus leerden Margje en Cis
elkaar kennen. Voor de Thrillerlezersblog interviewt Margje vandaag Cis. Over
een paar dagen draaien ze de rollen om.
foto Marco Nauta |
Cis, heb je altijd al schrijfster willen worden? Hoe
is het begonnen? Wat was de trigger?
Als kind was ik gek op de boeken
van Guus Kuijer over Madelief. Een tijdlang wilde ik schrijfster worden. Op de
middelbare school kreeg ik andere interesses. Maar toen ik verslingerd raakte
aan de televisieserie Twin Peaks van
David Lynch, wilde ik 'iets' met spannende verhalen gaan doen. Ik ging film- en
televisiewetenschappen studeren aan de UVA. Daarna werd ik video-editor. De
wens om te schrijven stelde ik uit, tot een paar jaar geleden.
Op de schrijfopleiding Proza
voor kinderen zaten wij bij elkaar in de klas. Ik vond het knap hoe treffend
jij je kon inleven in je personages. Je schrijfstijl sprak me erg aan. Wij
gaven elkaar feedback bij o.a. het schrijven van spannende scènes en zo werd de
kiem gelegd voor het schrijven van YA-thrillers. Ik wilde ook graag
humoristische verhalen leren schrijven, maar dat lukte me niet. Het moest toch echt
steeds spannend, mysterieus. Ik hou erg veel van detectives en thrillers, van
raadselachtige gebeurtenissen waarbij je als kijker/lezer kan mee puzzelen om
dichter bij de waarheid te komen.
Waarom schrijf je voor jongeren?
Als tiener hield ik al van
thrillers, maar ik miste thrillers voor mijn eigen leeftijd. Daarom vind ik het
erg leuk dat ik nu zelf spannende verhalen voor de 'young adults' kan
schrijven.
Ik vind het boeiend om me
in te leven in mijn personages en na te denken over welke stappen ze zullen
nemen bij een conflict, omdat ze in zo'n dynamische periode van hun leven
zitten. Ze wonen vaak nog thuis, maar komen steeds losser van hun ouders te
staan. Vaak moeten ze keuzes maken, waarvan ze niet altijd de gevolgen
overzien. Ze zoeken het avontuur of hun eigen grenzen op en soms zie je ze
worstelen, zoekend naar hun eigen identiteit, naar hun plaats in de wereld.
Je hebt een media-studie gevolgd. Kun je dat gebruiken
in je boeken? Inspireert het je? Wat?
Tijdens mijn studie heb ik
toneelstukken, films en televisieprogramma's geanalyseerd. Ik let altijd op
spanningsbogen, cliffhangers, functies van personages. Sommige films en series die
ik heb gezien, maakten zoveel indruk op me dat ik nog altijd de sfeer en de
spanning die bepaalde scènes opriepen, levendig herinner. Die herinneringen
gebruik ik soms ter inspiratie.
Films, toneelstukken,
kunstwerken, muziek geven me ideeën voor verhalen. Die krijg ik ook van een
fietstocht door de stad, als ik door een museum loop, gesprekken en stiltes tussen
mensen opvang. Of als ik bepaalde kleurschakeringen zie, een oude deur, een
leeg gedronken koffiekop, een scherpe blik in iemands ogen. Er zit zoveel
schoonheid en spanning in details. Niet dat ik er de hele dag naar op zoek ben.
Vaak komen flarden van wat ik bewust of minder bewust heb beleefd, juist bovendrijven
op rustige momenten. Ik vind het heerlijk om daar dan over na te denken en in
woorden op papier te vatten. Ik schrijf nu aan mijn tweede manuscript en heb
voor de setting in het verhaal een paar filmscènes (onder andere uit Eyes Wide
Shut van Stanley Kubrick) en een schilderij van Michaël Borremans in mijn hoofd
die me inspireren.
Lukt het schrijven altijd? Wanneer wel en wanneer
niet?
Vaak lukt het echte
schrijven 'savonds het best. Ik vind het fijn als ik lang kan doorschrijven,
zonder oponthoud. Overdag zijn het vaak nog maar schetsen. 'Savonds krijgen die
meer vorm. Als ik het druk heb met andere dingen, dan schrijf ik summier, meer
in mijn hoofd. Beelden. Flarden van zinnen en steekwoorden. Die zet ik dan in
mijn iPhone.
Vorig jaar zomer vond ik
mijn ideale werkmoment! Ik schreef een paar dagen lang tussen zeven en negen
uur 'sochtends. De zon was net op, het was rond de 30 graden. Ik zat helemaal alleen
buiten op een hotelterras, cappuccino erbij, uitzicht op zee, geluid van
ruisende palmboombladeren, rondhippende mussen, dollende katten. Het schrijven
ging moeiteloos en ik schreef in die paar uur zoveel meer dan ik daarvoor in
een paar weken voor elkaar had gekregen.
Wie is je voorbeeld? Waarom?
Op het moment lees ik graag
Mo Hayder. Ik vind het knap hoe zij spanning weet op te wekken. Soms lijkt een
heel hoofdstuk te kabbelen, maar dan weet ze je ineens met een enkele zin op
scherp te zetten. Daar kan ik zo van genieten, dat ik zo'n hoofdstuk meteen nog
een keer wil lezen.
Je bent internationaal model geweest. Heb je toen
dingen meegemaakt die je kunt gebruiken in je boeken? Kun je voorbeelden geven?
Ik heb ooit een paar
maanden in Singapore als model gewerkt.
Op een avond ging ik met
een ander model uit. Ze kwam uit Australië en was door haar moeder naar haar
vader in Singapore gestuurd om af te kicken van XTC. In de toiletten vroeg ze
me of ik ook LSD wilde. Ik heb vriendelijk geweigerd, maar was wel geschrokken.
Dat gebruikte ze in Singapore, waar de doodstraf op drugs staat! Later die
nacht 'mochten' wij een VIP-ruimte in omdat we modellen waren. We kenden er
niemand en ik vond er ook niks aan. Het was er vrij donker, iedereen was
non-stop aan het drinken en in zichzelf gekeerd. De sfeer was kil. De
herinnering aan die oppervlakkige contacten en de leegte die ik ervoer kunnen een
basis bieden voor een setting of een personage in een verhaal.
In Verdoofd zit een
hoofdstuk waarin Lotte naar een fotoshoot gaat. Die is deels gebaseerd op een
ervaring die ik zelf ooit in Bangkok had. Ik moest daar tijdens een casting (test)
voor een commercial drie maten te grote schoenen (gevoelswaarde: tante Sidonia)
en een drie maten te klein badpak (gevoelswaarde: biggetje) aan. Andere maten
hadden ze niet meer, die waren al door de andere modellen aangetrokken. Ik nam
plaats onder de felle spots en tegenover me keek een groepje mensen me
verwachtingsvol aan. Zie je voor je hoe ik er ongeveer bij stond? Iemand zette
muziek aan. De screentest was gestart. De camera draaide en toen werd geroepen
dat ik moest dansen. Dat was op Beat it, van Michael Jackson. De dansmoves die
ik maakte heb ik verdrongen. Het was een flink staaltje anti-glamour. Ik heb mijn
hoofdpersoon Lotte de te grote schoenen en het te kleine badpak bespaard.
Ben jij net zo nieuwsgierig als Lotte in Verdoofd? Zou
jij zelf ook je neus in dingen steken waarvan je vermoedt dat ze niet oké zijn?
Ja, ik ben op zich net
zo nieuwsgierig als Lotte, maar ik vind haar stoerder (of is het meer
onbezonnen?) dan ikzelf ben. Ik weeg altijd alles af, zie twee kanten aan de
zaak. Maar als ik vermoed dat iets niet oké is, zoek ik het zeker uit en sla ik
alarm.
De volgende keer is Margje aan de beurt om Cis' vragen
te beantwoorden.
www.cismeijer.nl
Boektrailer Verdoofd:
https://www.youtube.com/watch?v=3YCopRm4tPQ
Voor informatie over Margje Woodrow en Geraakt kun je
terecht op:
www.facebook.com/margjewoodrow
Boektrailer
Geraakt:
De boektrailers
kun je ook googlen op 'boektrailer Verdoofd' en 'boektrailer Geraakt'.
Mooie interview ik ben nieuwsgierig naar jullie boeken .
BeantwoordenVerwijderenLeuk interview!! Ik vind de cover van je boek al heel erg mooi, ik ben erg benieuwd! Hij gaat op m'n lijstje :-)
BeantwoordenVerwijderen