Er wordt aangebeld. Met mijn
ellebogen richt ik me op en ga overeind zitten. Ik heb een kanjer van een paal.
Dat is lang geleden. Sinds ik de vijfendertig voorbij ben steken ochtenderecties
een stuk minder vaak de kop op. Ik ben een oude zak aan het worden.
Als ik omkijk naar de wekkerradio (tien uur al) schiet me te binnen dat Naomi
van De krant van West-Vlaanderen me
deze morgen komt interviewen.
‘Prut,’ zeg ik. Ik krijg vaak de
opmerking dat ik nogal vaak het woord kut bezig en dus is een van mijn voornemens
het woord dit jaar wat minder vaak in de bek te nemen.
Opnieuw gaat de deurbel. Omdat ik
mijn kleren niet meteen kan vinden hul ik mezelf in het laken. Het was erg laat
gisteravond; een feestje ter gelegenheid van de veertigste verjaardag van
Judith Visser.
Voor zover ik op het schermpje van
de intercom kan zien heeft die Naomi alvast geen onknap smoeltje. Ik zoem haar
binnen en doe nog een poging om mijn kleren te zoeken.
Dit wordt mijn allereerste interview. Ze willen me spreken naar aanleiding van mijn illustratiewerk en de expositie die daaruit is voortgevloeid.
Dit wordt mijn allereerste interview. Ze willen me spreken naar aanleiding van mijn illustratiewerk en de expositie die daaruit is voortgevloeid.
Ik vind slechts één sok. Omdat
overige kledingstukken zo te zien volledig in rook zijn opgegaan, haal ik alles
vers uit de kast en kleed me aan.
Naomi klopt op de deur. Ik ga
open maken en dat knappe smoeltje blijkt bovenop een lekker lichaampje te
zitten.
Ze biedt me een hand aan. ‘Naomi
Bonaventura.’
‘Dimitri Van Hove. Kom binnen. Ik
ging net koffie zetten. Of heb je liever thee?’
‘Koffie is goed.’ Naomi zet haar
koffertje op de grond en begint haar jas uit te trekken. ‘Kan ik hier eerst
even mijn fototoestel opladen?’
‘Daar is wel nog wat vrij, denk
ik.’ Ik wijs naar een overbevolkt stopcontact. ‘En zo niet gooi je maar iets
los.’
Ik loop naar de keuken en ga met de
Senseo aan de slag. In het deurgat naar de woonkamer kruis ik mijn armen voor
mijn borst en vraag wat ze van de expositie vindt.
Naomi hurkt neer bij het
stopcontact en klikt haar koffertje open. ‘Best grappig…’
Ik voel dat er een maar
zit aan te komen.
‘… maar nogal
vrouwonvriendelijk.’ Ze gaat verder met het opladen van haar batterij en ik ga
door met staren naar haar kont. De randen van haar slipje tekenen zich scherp af
onder de stof van haar broek. Geil.
‘Hoezo vrouwonvriendelijk?’ zeg
ik.
‘Vind jij van niet dan?’ vraagt
ze zonder van haar camera weg te kijken. Haar duimen zijn druk in de weer met
de knopjes.
‘Nee,’ zeg ik. ‘Ik vind juist dat
ik een groot feminist ben.’
Ze schiet in de lach en kijkt me
aan.
‘Wat?’
‘Ga verder,’ zegt ze. ‘Bezwaar als ik alvast enkele foto’s maak?’ Vanuit haar positie richt Naomi haar fototoestel op me.
‘Ga verder,’ zegt ze. ‘Bezwaar als ik alvast enkele foto’s maak?’ Vanuit haar positie richt Naomi haar fototoestel op me.
‘Zoals ik nu…’
FLITS.
Ik haal mijn armen uit elkaar en
ga rechter staan.
‘Ga verder,’ zegt ze. ‘Waarom
denk je dat je een feminist bent?’
‘Ik vind het gewoon… aangrijpender
als er in een boek of in een film een vrouw iets overkomt,’ zeg ik. ‘Als in dat
boek of die film precies hetzelfde zou gebeuren met een man ben ik nu eenmaal
minder geneigd om mee te…’
FLITS. ‘Kun je even je handen in
je broekzakken… of nee, haak je duimen achter je broeksband. Echt stoer.’
‘Eh…’
‘En kun je je T-shirt uittrekken?’
‘En kun je je T-shirt uittrekken?’
‘Ik denk niet dat dit het beeld
is dat ik van mezelf wil geven,’ zeg ik. ‘Moet je trouwens niet opschrijven wat
ik aan het zeggen ben?’
‘Ik heb een bandrecorder…’ Ze
haalt het apparaatje uit haar koffer en toont me het brandende lampje. Ze kijkt
weer op het schermpje van haar camera. ‘Heb je niet ergens een strakkere
spijkerbroek liggen?’
‘Kunnen we ons op het gesprek
concentreren?’
FLITS. Naomi legt eindelijk het
fototoestel aan de kant en staat op. ‘Sorry. Het is een nieuwe en ik kan er
niet afblijven.’ Ze pakt haar recordertje en we gaan op de bank zitten.
‘Vrouwen hebben dat toch ook?’
zeg ik. ‘Als ze in een boek of in een film zien dat er iets met een klein kind
gebeurt, dan leven ze toch ook meer met het verhaal mee dan wanneer hetzelfde
met pakweg een andere vrouw gebeurt?’
‘Mag ik mijn schoenen
uittrekken?’ vraagt ze. ‘Ze zijn nieuw en ze knellen als de hel.’
Ga je gang, gebaar ik. Ook haar
voeten zijn mooi. Naomi is één prachtig totaalpakket.
‘Heb je een vriend?’ vraag ik.
Maar Dimitri, zullen mijn bewonderaars nu zeggen, in je vorige column
zat je toch in een rolstoel? Dat klopt en dat is nog steeds zo, maar ook in realistisch aandoende
stukjes mag ik de waarheid graag geweld aandoen. Soms doe ik dat om dramatische
redenen, andere keren om de privacy van mensen te beschermen, maar het vaakst
omdat ik een bijzonder saai prutleven heb. Als ik columns zou schrijven die
100% levensecht zijn, haakt iedereen na drie zinnen af, ik zweer het.
Hoe gaat dit aflopen? De spanning is er. Leuk!
BeantwoordenVerwijderenGoed gedaan, schrijfmaatje!!!
BeantwoordenVerwijderenZiet er goed uit!
BeantwoordenVerwijderenLeuk!!!! Vooral t einde........ Toch fijn als iemand zelfkennis heeft
BeantwoordenVerwijderen