Noodlottige beslissing
Professioneel gaat het Natalia voor de wind:
in Villa Rosalia in Italië runt ze een succesvolle zaak als weddingplanner. Dat
ze elke week dezelfde kaart met pentekening, zonder tekst, zonder afzender
ontvangt bevreemdt haar. Dan komt het telefoontje van moeder Hellen vanuit
Nederland: Natalia’s halfzusje Tara, 18 jaar, is dood.
‘Een geheim uit het verleden brengt een
moeder en haar dochters in gevaar’. Deze quote op de cover schept hoge
verwachtingen.
Na de schokkende tijding dat Tara niet meer
is neemt de auteur de tijd om Hellen en Natalia voor te stellen. Natalia heeft
geheimen die ze niet met Hellen deelt. Hellen zit steevast met een sigaret op
de bank in het groezelige, armoedige appartement dat na de mooie villa haar
nieuwe woonst is. Ook zij verzwijgt en ze liegt. Overmand door verdriet, zeker,
maar ook gebonden door geheimen uit het verleden! ‘Hellen – verleden’ en ‘Natalia
– heden’, wisselen in een vlot tempo en korte hoofdstukken elkaar af. Hellen is
terug in het verleden en bewandelt chronologisch het pad dat de gebeurtenissen
in het nu voorafgaat. De inertie van Hellen na Tara’s dood staat in contrast
met de daadkracht van Natalia: er is veel dat om opheldering vraagt.
Op dat moment is het verhaal al voor een
derde voorbij. In de privé-kliniek waar Tara verbleef komt het verhaal goed op
gang. Vanaf dan klinkt ook de stem van Tara luid en duidelijk in het verhaal. Dat
de drie hoofdpersonages, elk op een ander moment van de tijdlijn, in de
‘ik’-persoon hun visie op de gebeurtenissen geven heeft als effect dat de lezer
zich door elk van hen afzonderlijk voelt aangesproken. Het brengt de drie
personages heel dichtbij.
‘Bloedwraak’ is een verhaal over verlies en
wraak – tuurlijk! -, over belaging, angst, verdriet, chantage en eenzaamheid en
ja, ook diepe liefde. Is er werkelijk een complot? Wie heeft het op de drie
vrouwen gemunt? Welke rol speelt het verleden in het heden?
Na een vrij trage start komt de actie goed op
gang en loopt de spanning op. De plottwist verrast maar verklaart ook
onmiddellijk alles. De ontknoping is actievol maar laat zich wel voorspellen.
Geen losse eindjes; het verhaal wordt mooi afgerond.
‘Bloedwraak’ brengt een fictief verhaal
waarin de schrijfster haar personages laat ‘balanceren op de dunne scheidslijn
tussen goed en kwaad’. Ik heb ervan genoten.
3.5 kraaien
Geen opmerkingen:
Een reactie posten