dinsdag 9 mei 2023

Strandmoord van Johan Theorin

 


Na jaren van stilte rond de Zweedse auteur Johan Theorin is daar dan eindelijk weer een nieuw boek. Eerder bracht hij 4 delen uit die de naam ‘De vier seizoenen’ meekreeg. Ze zijn los leesbaar, het verbindende is dat ze zich afspelen op het eiland Öland en dat sommige personages erin terugkeren. Jaren geleden las ik de eerste 2 delen en nu dus dit 5e deel.

Het plot is best apart: Op een verlaten strand van Öland legt een man een rozenkrans neer en komt vervolgens om bij een abrupte rots verschuiving. Politieagente Tilda Davidsson onderzoekt de mysterieuze gebeurtenis en haar zoektocht leidt haar naar de oude schipper Gerlof, een familielid van haar. Het voert haar tevens naar een oude tragedie waarbij moord niet wordt geschuwd.

Na een korte proloog start het boek met enkele korte hoofdstukken die zich in het verleden afspelen. Elk hoofdstuk heeft steeds één gebeurtenis in een ander jaar. Het zijn ogenschijnlijk losse gebeurtenissen die pas later in het verhaal op zijn plaats zullen vallen.

De belangrijkste personages zijn die van de oude schipper Gerlof en van politie agente Tilda, die ook in vorige delen een (prominente) rol hadden. Gerlof is inmiddels hoog bejaard en zit in een verzorgingstehuis. Hij slijt zijn leven tussen zijn oude medebewoners, al of niet met rollator of rolstoel of wankelend op de benen en nog goed van geest of lijdend aan Alzheimer. Gelukkig is zijn eigen brein nog redelijk helder al heeft hij af en toe wat tijd nodig om zijn herinneringen weer levendig te maken. Verder zijn z’n dagen rustig, net als zijn bewegingen, zijn conversaties en zijn aard. Maar de vondsten op het strand dringen abrupt dit rustige bestaan van Gerlof binnen.

 

‘Vissen vang je met stilte en publiek met lawaai,’ dacht Gerlof.’

 

Johan Theorin heeft, net als Gerlof, een rustige manier van praten al is het in dit geval met de pen. Beeldende omschrijvingen verweven langzaam de verschillende verhaallijnen tot één geheel. Met de nadruk op langzaam en rustig, wat trouwens ook kenmerkend is bij veel Scandinavische thrillers. Van deze opbouw moet je dus wel houden want veel actie zit er niet in.

Wat er overigens wel veel in zit, een overdaad zou ik zelfs zeggen, zijn namen van personages. Oké, ze hebben niet allemaal een belangrijke rol, maar aangezien je dat bij het vallen van de naam niet van te voren weet noteer ik elke naam trouw in mijn opschrijfblok. Ik kwam tot 72, en ik begon mij al te ergeren rond nr. 35. Toen nog niet eens wetende dat ik nog niet op de helft zat. Dit haalde voor mij enorm de vaart uit het boek (waar toch al bijna geen vaart in zat) omdat ik steeds in mijn notities bleef speuren of ik een personage al had genoteerd en wie het dan ook alweer was. 72 Scandinavische namen die wellicht niet heel moeilijk waren maar toch niet altijd erg gebruikelijk in Nederland of Vlaanderen. En dit was helaas niet van positieve invloed op mijn boek-beleving. Verrassend genoeg bleef hond Titus wel goed in mijn geheugen hangen, maar genoeg hierover!

Het verhaal zit echt wel goed in elkaar en heeft voor de 488 pagina’s ook best genoeg ‘body’. Veel over vroeger. Over een oude school, over schipper Gerlof en zijn boot, een oude liefdesgeschiedenis, oud verraad, oud en nieuw bedrog, het steeds maar ouder worden en het verglijden van de dagen én, helemaal op het einde, ook wat spanning. Voor wie niet opziet om kennis te maken met alle bewoners van eiland Öland, althans zo voelde het een beetje voor mij, of die wellicht alle voorgaande delen nog vers in zijn of haar geheugen heeft zitten en waarschijnlijk dus al een groot deel van de personages kent is dit een boeiend boek.

Ik geef het 3,5 kraai.

Karin K.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten