vrijdag 22 juli 2022

Besloten stad van Jos Pierreux

 


‘Als je in het schuitje zit, moet je varen’

                    (quote uit ‘Besloten stad’)

‘Besloten stad’ begint in maart 2020 op het moment dat het hele land in lockdown gaat.  Ook Knokke ontsnapt niet aan de strenge maatregelen die worden opgelegd van hogerhand.

In de buurt van het Koningsbos wordt een lijk aangetroffen.  De verminkingen bemoeilijken de identificatie ervan.  Brigadier Athenus is normaal gezien te laag in rang om de afstapping voor eigen rekening te mogen nemen, maar corona breekt wet.  ‘Aangespoelde’ Luk Borré moet het ongenoegen van Theofiel Mangels hierover ontgelden vanachter het computerscherm.  (Ten minste één zekerheid die overeind blijft!)  De vondst leidt de politie naar huize Tordeurs.  Is het gevonden lichaam dat van de vermiste zoon Kenji?

Centraal personage in deze misdaadroman is Steven (Jerommeke) Tordeurs.  In de ‘ik’-vorm en alsof alle gebeurtenissen nu plaatsvinden, neemt hij de regie van de plot voor zijn rekening.  Voor de lezer wordt hij een open boek: alles vanop de eerste rij.

Wat voor een personage is Steven?  Verdient hij de sympathie van de lezer?  Welk effect sorteert hij?  Het antwoord op deze vragen is niet zwart-wit.  Feit is dat Steven heel wat voor de kiezen krijgt en dat je als getuige van al zijn miserie niet neutraal kan blijven.  Met elke stap die hij zet, elke beslissing die hij neemt, elke bocht die hij met zijn SsangYong ingaat, komt hij onomkeerbaar en steeds meer vast te zitten in een neerwaartse spiraal. 

Agonie na agonie. ‘Besloten stad’ brengt in vier delen een rollercoaster aan acties die pas tot stilstand komt bij de tragische ontknoping.  In een leeg Knokke verkent Steven alle hoeken en kanten van een leven geleid in misdaad en tuimelt hij van de ene gebeurtenis in de andere.  Fysiek en mentaal geïsoleerd van alles en iedereen, is hij aangewezen op zichzelf en zijn instinct om te overleven.  De rol van Theofiel Mangels, Luk Borré en Daniël Pisters is te verwaarlozen: de samenhorigheid van het team lijkt onder de coronadreiging ten onder te zijn gegaan. 

Naast een verhaal over misdaad, schrijft Jos Pierreux met ‘Besloten stad’ een boek over ‘echte’ mensen.  Steven en zijn Madeleine zijn als twee eilanden die in een storm zijn beland.  Hun dialogen zijn basic en arm aan inhoud, maar hun gedachten zijn des te rijker.  Een heel scala aan uiteenlopende emoties passeren de revue: ontgoocheling, eenzaamheid, verwijdering, weemoed, weerzin, overmoed, wraak, schaamte en beschermingsdrang vechten om voorrang. 

Jos’ taal is beeldend en heel dikwijls heel plastisch.  (Ik heb ook een paar scheldwoorden bijgeleerd!)  Het vergt geen enkele moeite om je de bloedende vingers van Steven voor ogen te halen; de pijn is bijna voelbaar; de geur van Madeleine komt – echt waar! - van de bladzijden, de banden van Stevens auto ‘gieren als stervende castraten’…. .  Kortom, lezen doe je met al je zintuigen.

‘Besloten stad’ drijft voort op de hoogtes en vele laagtes die Steven door moet.  De vele zenuwslopende passages in een spookachtig lege badstad en de wisselende kansen van de personages houden de boog hoog gespannen.  Hoeveel kan een mens verdragen?  Wat als de leugen zich tegen de verspreider ervan keert?  Waar bevindt zich de scheidingslijn tussen goed en kwaad?  Dilemma op dilemma.  De duisternis zit in elk individu.

 5 kraaien

Anita

Geen opmerkingen:

Een reactie posten