Naam in de wind
In maart verscheen opnieuw in een herwerkte
uitgave ‘De Ziener’ (eerste versie 2011) van Kevin Valgaeren, ditmaal onder de
vlag van Uitgeverij Houtekiet. Het boek
bestaat uit drie delen en twintig hoofdstukken.
28 juli 1538, Borley,
Engeland. Zuster
Mary en broeder Valeth zijn zo verliefd op elkaar dat ze besluiten het klooster
waar ze verblijven te ontvluchten om voor altijd ongehinderd samen te kunnen zijn. Hun vlucht kent voor beiden een dramatisch
einde.
Ongeveer 450 jaar later wordt in Turnhout,
België, David Mayfair geboren. Door
omstandigheden belandt hij op 14 jarige leeftijd in Londen bij Dorian Walpole,
neef en vriend van vader Stephen. Dorian,
een ervaren Ziener, begeleidt David in de ontwikkeling van zijn Gave als
ziener.
Dan wordt Borley opgeschrikt door
verontrustende gebeurtenissen: 2 jonge meisjes worden kort na elkaar
vermoord. Overmoedig en geheel tegen de
zin van Dorian vertrekt David in zijn eentje naar Borley.
In ‘De Ziener’ wisselen heden en verleden
elkaar af. Kevin Valgaeren toont zich
een bedreven verteller. Pauzes ingelast
door middel van goedgekozen leestekengebruik, maken dat de stem van de
verteller los komt van de bladzijden.
Een keer je in het boek bent begonnen is er geen weg meer terug: de
verteller trekt je nillens willens mee het verhaal in.
David, Tristan gaan als duo op
verkenning. Maar wat ZIEN ze?
David is het hoofdpersonage. Beetje bij beetje laat de heel gesloten David
in zijn ziel zien. Hij is een intelligente jonge man die al heel
vroeg met verlies en verraad te maken heeft gehad en nu barst van ongeduld om
het het grote werk op te pakken. Aanvankelijk
is zijn Gave nog niet helemaal ontwikkeld: de dingen die hij waarneemt, ziet
hij nog niet echt.
In ‘De Ziener’ draait het plot dan ook vooral rond David die leert te
begrijpen wat hij ziet. Het mysterie dat Borley in de ban houdt is
dan ook groot en vraagt aanpassingsvermogen.
Niet verwonderlijk dus dat op verschillende momenten en vanuit
verschillende perspectieven er ruimte is voor enige scepsis tov de waargenomen
verschijnselen. Zo krijgt ook de lezer
de tijd om zijn/haar ‘gave’ aan te scherpen.
Want … de verhalen, legenden en sagen die al eeuwenlang in een
geïsoleerde gemeenschap worden doorgegeven moeten toch enige grond van waarheid
bevatten?
De auteur schept in een heel beeldende stijl
een decor dat perfect beantwoordt aan de eisen van de gothic novel: nevel en
mist, pikdonker, ijskoud, een geïsoleerde gemeenschap, geesten, spekters en
vampieren. De pastorie van Borley ook
wel ‘spookhuis’ genoemd (zie Wikipedia) maakt het plaatje compleet. De adem des doods van de niet-levenden
parfumeert het verhaal. Niet te
verwonderen dat David er ‘wankele benen en daverende spieren’ aan
overhoudt. De melancholie zo kenmerkend
voor de romantiek hangt als een deken over het verhaal. Daar waar David, of Tristan, het moeilijk
krijgen om te verwoorden wat ze voelen, schieten grote namen uit de literatuur
en romantiek hen ter hulp. Zelfs Munch
biedt met ‘De Schreeuw’ ondersteuning. Het
weze duidelijk waar Kevin Valgaeren de mosterd is gaan halen.
De ogen priemen uit de bladzijden: gouden of
smaragdgroene ogen met een donker dreigende gloed, rode ogen die fonkelen,
branden en priemen, … . Die ‘vinger van
ijs’ voel je op dat moment gewoon tegen je eigen nekvel. En ben je dan wel al
wat gewend, het plot heeft nog een geweldige twist in petto! Je slaat het boek dicht, wensend dat het
verhaal toch enigszins anders was gelopen.
Blijkt bovendien dat het verhaal nog niet helemaal is verteld.
‘De Ziener’ is een gothic novel die de lezer
meevoert in een wereld van spekters, geesten en vampieren, die je nekharen
overeind zet en je aan het boek gekluisterd houdt tot op de laatste bladzijde, tot
voorbij het laatste woord.
4.5 kraaien
Geen opmerkingen:
Een reactie posten