zondag 26 maart 2017

Interview met Ria Maes

Ria Maes (1965): begon op haar negentiende als freelance journaliste te schrijven voor diverse tijdschriften. Vandaag is ze bij haar lezerspubliek vooral bekend van de dagboeken van Sara.
Aron Wade (1970): studeerde in 1996 af aan het koninklijk conservatorium van Brussel. Naast theater, musical en cabaret speelde hij mee in reeksen zoals De Kotmadam, W817 en Thuis. Hij was ook jaren te zien als presentator op Ketnet.

Onlangs kwam hun boek Pan uit wat gelezen werd door onze recensente Bianca en via deze link kan je haar enthousiaste recensie lezen :


Bianca stelde Ria Maes wat vragen:

1. Hoe hebben jullie elkaar leren kennen?

Aron en ik leerden elkaar heel toevallig kennen op een lezing in Antwerpen. 

2.Komen jullie uit de buurt van Antwerpen? De plaatsen en plekjes die in het boek voorkomen zijn zo herkenbaar.

Aron woont in hartje Antwerpen, ik zelf een tiental kilometer meer naar het Zuiden, in Hemiksem. We zijn dus allebei thuis in de stad en alle plekjes die in het boek voorkomen, ben ik nog een keer extra gaan bezoeken om ze levensecht en soms gedetailleerd in het boek te kunnen gebruiken.

3. Hoe ben je ertoe gekomen om samen met Aron Wade een boek te schrijven? Wie van jullie kwam op het idee?

Tijdens die toevallige ontmoeting kwam het gesprek al snel op datgene waar we in het dagelijkse leven mee bezig zijn, voor Aron is dat acteren, voor mij schrijven. Eén van de vragen die Aron me stelde: welk boek zou je echt eens willen schrijven? Mijn antwoord kwam snel: een thriller. Ik speelde inderdaad al lang met dat idee, had al een paar verschillende plots bedacht, maar was er nooit helemaal tevreden over en zo bleef het plan wel in mijn hoofd zitten, maar maakte ik er nooit echt werk van.
''Ik ga je, elke keer als we elkaar terug zien aan dat plan herinneren,'' beloofde Aron. ''Je moet het een keer proberen.''
Bij elke volgende ontmoeting of tijdens mailgesprekken, kwam inderdaad telkens zijn vraag: hoe gaat het met je thriller?
Na een tijdje heb ik dan toch eens een synopsis op mail gezet en hem opgestuurd. Hij stuurde meteen een mail terug met daarin wat goede raad. Goede raad van die orde waarvan ik dacht: hij heeft genoeg fantasie om zelf een spannend verhaal te bedenken. Na nog wat aarzelen, heb ik hem de vraag gesteld: ''zullen we er ons samen aan wagen?'' Het antwoord was ja en de eerste stappen naar een samenwerking waren gezet. Maes&Wade was geboren.

4. Daarna rijst gelijk de volgende vraag, hoe pak je het aan?

Eigenlijk werden de taken van bij het begin spontaan verdeeld. We zitten samen, Aron geeft ideeën, ik pik daar op in, dan hij weer... Zo komen we tot een stukje waar ik aan begin te werken; Als ik het stuk heb uitgeschreven, gaat het terug naar Aron die er dan zijn bedenkingen of nieuwe ideeën aan toevoegt.  Aan het eind van het verhaal hebben we grote stukken samen doorgelezen en heeft Aron sommige stukken, als acteur, zelfs voor me gespeeld zodat ik alles voor mijn ogen zag gebeuren, iets wat de vlotheid van het verhaal en soepel uitschrijven van de dialogen zeker bevorderde.

5. Bedenk je samen karakters?

De meeste personages zijn door Aron bedacht, sommige door mij. We werken dan samen hun karakters uit. Ook daarin is Aron meesterlijk en precies en dat maakt de personages zo levensecht. Niemand is alleen maar goed of slecht. Ze hebben allemaal hun duistere kanten, maar er zit in elk van hen ook iets goeds waardoor je toch weer sympathie of tenminste begrip krijgt.

6. Pan is een titel die mij in eerste instantie niet pakte, het verhaal daarentegen wel, achteraf past de titel wel goed bij het verhaal, maar waren er nog opties voor een andere titel?

Nee, die titel stond meteen, daar is nooit enige twijfel over geweest.

7.  Heb je iets met de Griekse mythologie, zo ja heb je je daar voor dit boek nog extra in moeten verdiepen?

Uiteraard kregen we op school allemaal een portie Griekse mythologie mee, maar ik heb daar later weinig of niets meer mee gedaan. Aron daarentegen is er wel door geïntrigeerd. 

8.  Het boek draagt de benaming misdaadroman, ik vind het veel meer dan dat, wie bepaalt die benaming? Voor mij is het namelijk een geweldige psychologische thriller. Denk je niet dat je dan lezers misloopt, of wordt er in jullie ogen genoeg aandacht aan het boek besteedt om lezers warm te maken?

Wij vonden het zelf ook heel moeilijk om het boek in een bepaalde categorie onder te brengen, maar dat blijkt nu eenmaal noodzakelijk voor de boekhandel. In elke communicatie geven wij wel mee dat er inderdaad meer dan spanning en misdaad in het verhaal zit. Er zit ook een portie romantiek, erotiek, psychologie en een vleugje humor in het verhaal. De erotiek en de romantiek zijn vooral mijn domeinen, Aron staat garant voor de spanning en de humor.

9.  Zijn er al plannen voor een volgend boek, want wat mij betreft is er met dit boek een nieuw schrijversduo geboren waar ik graag veel meer van wil lezen?

Blij dat je in ons een nieuw schrijversduo ziet, want dat willen we ook zijn en dus ja, er staat al een volgende misdaadroman op het programma. Binnenkort beginnen we eraan en volgend jaar februari ligt hij in de winkels.

10.  Wat lees je zelf graag? Heb je dezelfde smaak als Aron? Hoeveel boeken lees je gemiddeld per jaar en ben je juist een kritische lezer of lees je puur voor ontspanning?

Ik lees veel thrillers, maar eigenlijk ben ik iemand die vooral veel leest en dus een beetje een alles-lezer. Het ligt er maar aan waar ik zin in heb, soms is dat fictie en soms non-fictie. Op mijn nachttafel liggen steevast enkele boeken waarin ik op dat moment aan het lezen ben en de boekenkast puilt stilaan uit. Elke keer wanneer ik een nieuw boek heb gekocht, voel ik me zo blij als een kind met een nieuw stukje speelgoed. In een boek kan ik me helemaal verliezen. Aron leest ook veel, maar dan vooral filosofische werken.
Het aantal boeken wat ik lees per jaar varieert. Als ik zelf heel druk aan het schrijven ben, lees ik minder, maar er zijn weinig avonden dat ik niet met een boek in bed kruip en tenminste nog een paar bladzijden lees, al is het heel laat geworden. Lezen is voor mij het loslaten van alle drukte van de dag en even in een andere wereld duiken. 

11.  Welke passies heb je buiten schrijven nog meer?

Buiten het schrijven is mijn grootste passie dus zeker lezen. Ik ben niet iemand met een hobby als dansen, sporten of handwerken, maar ik heb wel veel interesses; Een avondje theater, bioscoop, een boekvoorstelling, een tentoonstelling... je mag er me altijd voor bellen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten