dinsdag 11 oktober 2016

Hoe is het met … Edward Hendriks?

Wil je jezelf introduceren aan de hand van vijf steekwoorden en zou je die willen uitleggen?
Eigenwijs, nieuwsgierig, creatief, ambitieus, volhoudend. Die steekwoorden spreken wel voor zich, denk ik?

Je hebt een bijzonder en een uniek boek geschreven. In je boek Gezworen vrienden zitten QR-codes die linken naar YouTube. De soundtracks die de lezer kan beluisteren komen uit de geweldige serie Tour of Duty. De lezer komt helemaal in de sfeer van het verhaal. Hoe ben je op dit idee gekomen?
Tijdens het schrijven kwam ik tot de ontdekking dat de muziek een belangrijke rol in het verhaal speelde. Ik zocht iets om dit nog wat meer naar voren te brengen.

Een geweldige serie, Tour of Duty, die ze wat mij betreft best mogen herhalen op de televisie. Wat is jouw favoriete song uit deze serie?
De titelsong van The Rolling Stones.

In je boek lezen we dat vier vrienden elkaar eeuwige trouw beloven. Wat betekent vriendschap voor jou? Geloof je in eeuwige trouw?
De vriendengroep is gebaseerd op een eigen vriendengroep die ik bij Scouting had. We zien elkaar echter niet meer, net zoals bij de personages in het boek. Dat is jammer, maar zo gaat dat soms met vriendschap en het is ook niet altijd erg. Ik ben wel van mening dat je voor sommige vriendschappen wat extra moeite moet doen om ze te behouden.

Wat zou je zelf gedaan hebben als je in de schoenen stond van hoofdpersonage Sander Thijssen?
Ik zou niet durven wat hij heeft gedaan, denk ik. Ik neem aan dat ik gewoon naar de politie was gegaan. Maar dat had niet zo'n spannend verhaal opgeleverd, natuurlijk!

Hoe waren de reacties op Gezworen vrienden? Hoe vond je de minder goede reacties? Begreep je ze? Zit je dan mopperend te lezen?
Het boek is goed ontvangen en kreeg goede besprekingen. Ik heb maar weinig negatieve reacties gezien. Die gingen dan meestal over de geloofwaardigheid. Dat vind ik prima. Ik schrijf graag over dingen die een beetje absurd en over-the-top zijn.

Komt er een volgende boek en zo ja, waar gaat het over? Maak je dan ook gebruik van de QR-codes die de lezer linken naar een bepaalde soundtrack?
Jazeker, ik heb net mijn manuscript teruggestuurd naar mijn redactrice. De werktitel is Geen weg terug en het boek komt hopelijk dit najaar uit. Het gaat over twee misdaadverslaggevers die strijden om een mooie baan bij de televisie. Op weg naar het sollicitatiegesprek rijdt een van hen een vrouw dood. In een vlaag van paniek probeert hij het lichaam te verbergen en ermee weg te komen.

Er komen denk ik geen QR-codes in, maar ook in dit verhaal speelt muziek een rol.

Heb je eigenlijk vaste schrijfrituelen?
Nee, eigenlijk niet. Ik heb koffie nodig en mijn iMac met Scrivener (schrijfsoftware). En genoeg tijd, natuurlijk. Dan ben ik er helemaal klaar voor!

Wie is jouw grootste voorbeeld in de schrijverswereld?
Zonder twijfel: Stephen King. Wat is die man een fenomenale verhalenverteller. Als je boeken kunt schrijven van meer dan 1.000 pagina's, waarbij je lezers tot het einde toe geboeid houdt, dan doe je iets goed.

Waarom moet iedereen alsnog Gezworen vrienden lezen?
Niks moet natuurlijk. Maar als je vroeger ook hutten hebt gebouwd, op Scouting hebt gezeten, op kamp bent geweest of trouw hebt gezworen aan je vrienden of vriendinnen, dan is dit denk ik een heel leuke thriller!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen