woensdag 8 juni 2016

Ondervraagd: Marcella Kleine en Marjolein van der Gaag

Jullie hebben samen al eerder Hels uitgebracht. Wat waren de reacties op jullie samenwerking toen?
Marcella: 'Mensen waren vooral nieuwsgierig naar hoe we het boek hebben geschreven. Veel mensen veronderstelden dat we huis en haard hadden achtergelaten om samen in een hutje op de hei onze zinderende zomerthriller te schrijven. Maar dat was dus niet het geval. We schreven om de beurt een hoofdstuk en zadelden elkaar telkens met een spannende cliffhanger op.'

Hoe hebben jullie elkaar eigenlijk ontmoet? 
Marcella: 'Ik had Marjoleins boek Gevaarlijk Spel gelezen en zocht haar via Facebook op om haar te complimenteren met het verhaal. Zo raakten we digitaal aan de praat, ging Marjolein mijn boek Schijnvertoning lezen en nodigde ze me uit voor de boekpresentatie van Palm Village.'
Marjolein: 'Jij gaat nu wel heel snel, Marcella. Tussendoor spraken we eerst nog af. Dat was bij De Keet van Heerde, mooi in het midden tussen Diever en Arnhem. Het klikte geweldig. We raakten toen gewoon niet uitgepraat over onze gezamenlijke passie.' 

Hoe loopt zo'n samenwerking?
Marcella: 'Wij zijn allebei chaoten en wonen ver bij elkaar vandaan. We zien elkaar hooguit twee of drie keer in het jaar en raken dan niet uitgepraat. Maar dan vergeten we nog de helft te vertellen of te vragen en appen en mailen we ons weer een slag in de rondte met elkaar.'
Marjolein: 'Die afstand is soms wel jammer ja, want we hebben eigenlijk zoveel te bespreken. Maar misschien is het zo wel beter. We kletsen zoveel, anders zou er nooit een verhaal uit onze vingers komen :)'

Zijn jullie het altijd gelijk eens?
Marcella: 'Echt niet! We bruisen allebei van de idee├źn en die spuien we ongecontroleerd en schieten die van de ander ook weer af, maar uiteindelijk komen we al brainstormend altijd op iets heel leuks. Vinden we zelf natuurlijk.'
Marjolein: 'Inderdaad zijn we het vaak niet eens, hoewel dat meestal niet over de inhoud van de verhalen gaat. Het is meer dat als er cover moet worden opgemaakt dat Marcella bijvoorbeeld rood wil en ik blauw. Maar daar komen we dan ook wel weer uit. Het mooie is dat we allebei recht voor z'n raap zijn. Dat hebben we afgesproken. We moeten eerlijk zijn. Vinden we het niks, dan moeten we dat gewoon kunnen zeggen. Als dat niet zo zou zijn, dan zouden we een flut romannetje schrijven.'



Hoe lossen jullie het op als je ieder een ander plot zou willen?
Marjolein: 'Dan druk ik mijn zin door, hihi. Nee hoor, grapje. Dat kan natuurlijk niet en dat zou Marcella nooit pikken.'
Marcella: 'We geven elkaar gewoon ongezouten onze mening. Als dat niet kan, kan je ook niet samen aan een product werken en we willen graag iets maken waar we allebei achterstaan. Ook hier geldt dat we in de dialoog dan tot een plot komen, waar we allebei helemaal in geloven.' 


Hoe bedenk je samen personages?
Marcella: 'Bij Eindbestemming is dat niet aan de orde, verrasten we elkaar telkens met een nieuw verhaal. Bij Hels hebben we alleen afgesproken dat het verhaal over twee studentes zou moeten gaan en waar het verhaal zich zou moeten afspelen. De karakters kwamen verder al schrijvend tot stand.' 

Jullie kiezen nu voor een bundel met kortere verhalen. Korte verhalen schrijven is een aparte kunst. Waarom deze keuze?
Marcella: 'We wilden graag weer samen iets doen, maar Souvenir en Neerslag waren allebei nog maar pas verschenen. Bovendien ligt er al een volgend boek van mij voor het najaar klaar. Daarom kozen we dit keer voor een bundel vol spannende vakantieverhalen.'
Marjolein: 'Vroeger was ik nooit zo van het korte verhaal. Totdat ik besloot om met een wedstrijd van VrouwenThrillers mee te doen. Dat is alweer drie jaar geleden, maar dat beviel me goed. Want met dat verhaal met als titel De Bevalling won ik toen de verhalenwedstrijd.'

Hoe anders ging het schrijven nu voor korte verhalen in vergelijking met een heel boek? Schreef ieder een eigen verhaal of werden alle verhalen samen geschreven?
Marcella: 'Het was een feest dat we ons telkens in een ander personage konden onderdompelen. Alsof we in de afgelopen twee maanden verschillende levens hebben geleid. We schreven ieder vier verhalen, die kritisch door onze proeflezers Deborah en Ingrid werden gelezen. En natuurlijk deden we dat ook met elkaars verhalen.

Hebben jullie veel research moet doen voor Eindbestemming? En hoe doen jullie dat?
Marjolein: 'Dat viel wel mee. De verhalen spelen zich af op vakantieplekken en dus ook op plaatsen waar wij zelf zijn geweest. Gelukkig gebeurden er dan alleen niet van dat soort vreselijke dingen.'
Marcella: 'Af en toe was het kwestie van googelen om te kijken of er geen onjuistheden over bepaalde toeristische plekken in stonden, maar verder viel die research inderdaad erg mee.'


Beviel het schrijven van de kortere verhalen?
Marcella: 'Verrassend goed zelfs. Het was een uitdaging om in zo’n 5.000 worden een heel verhaal neer te zetten. Ook heel leerzaam, want je moet je nog bewuster zijn van het feit dat alles wat je schrijft, er ook werkelijk toe doet. Bovendien moet je in minder woorden naar een plot toewerken.'

Welk verhaal uit de bundel is van elk een favoriet?
Marjolein: Van Marcella Levenslang en van mijn eigen verhalen Lena.
Marcella: Dat ik nooit kan kiezen, blijkt nu wel weer want ik twijfel tussen Litteken en Merci van Marjolein. Wat betreft mijn eigen verhalen twijfel ik tussen Oog om Oog en Levenslang. 

Voor mij komt deze verhalenbundel volkomen uit de lucht vallen. Wanneer ontstond het idee?
Marcella: 'Om precies te zijn op 8 maart van dit jaar toen we voor de gezelligheid met elkaar in Zwolle hadden afgesproken. Tijdens de lunch ontstond het idee om samen een verhalenbundel uit te geven. In de lijn van onze vorige zinderende zomerthriller HELS, moest ook dit boek het zinderende zomerthema meekrijgen. Dat was dus stevig aanpoten! Want wat dat aangaat zijn we allebei hetzelfde: als we iets in ons hoofd hebben, moet het ook direct gebeuren en niet nog een jaar blijven liggen. 

Lees je zelf graag bundels? Aan welke heb je mooie herinneringen?
Marcella: 'Oef. Nu vallen we door de mand.'
Marjolein: 'Tja, ik pak ook meestal een heel boek, maar gelukkig ken ik mensen die zo'n bundel juist heerlijk vinden.'

PS: Het boek van de dames is per nu verkrijgbaar. Geniet van de verhalenbundel tijdens jullie vakantie zou ik zeggen.


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen