zaterdag 18 juni 2016

Inks overdenksels ipv lezen

Leesweek...dat moet dus gaan over wat je las in de afgelopen tijd. Hum...dat was niet echt heel erg veel ben ik bang. Qua boeken dan. Ik las veel dingen voor en van ons eigen blog waar vooral een recensie van Miriam op viel afgelopen week. Ik had lang de naam soms wat vileine recensies te schrijven, maar dat is al weer een poosje geleden. De momenten dat ik heel erg kriegelig van een boek word, vraag ik voorzichtig aan een ander teamlid of zij heel toevallig net die week tijd hebben voor een boek dat misschien best wel leuk is. Hoppa, weggewerkt dat ellendige boek.
Ik heb gewoon momenteel geen zin om een boek wat ik ruk vind helemaal uit te gaan lezen. Daar heb ik nu oa een team voor gevormd. Ik zit te krap in mijn tijd en heb teveel recensieboeken liggen om die krappe tijd aan een prutsel te besteden.

Toch zit ik dan bij een recensie met hele lage sterren even te piekeren... Overal om je heen zie je dat zelfde boek de volle 5 sterren krijgen. Zijn wij dan gek, snappen wij het boek niet (terwijl het niet zo moeilijk is) of zoals Miriam zei: 'hebben ze bij ons een andere inhoud in de kaft gedaan?'
Ten eerste is vijf sterren voor een boek dus het maximale wat een boek kan hebben. Dat boek is dus subliem keigoed. Heeft geen foutjes, mooi lopende zinnen, origineel, mooi verweven plot, personen die zich ontwikkelen en misschien nog wel meer waar ik nu niet op kom. Hoe vaak lees jij een boek dat daar aan voldoet? Vaak heeft het veel te maken met de schrijver persoonlijk kennen of een toegezegde winactie met interview. Als wij daar aan zouden beginnen met alle winacties en interviews...piiieeeuw dan krijgen veel boeken een vijf sterren.
Kijk, als ik een recensie lees waar ik meer dan 12 taalfouten ik tel dan neem ik die recensie niet serieus. Die persoon kan dan nooit fouten in het boek vinden. Ik kan hier uren over bomen, maar laat ik je niet vervelen. Ik snap het gewoon niet. Als het alleen maar smaakverschil zou zijn was het snel klaar.
Wanneer vinden jullie dat een boek het volle pond mag krijgen?

Ik zou trouwens wel weer eens een lekker vette thriller willen lezen die een 4,5 ster gaat krijgen. Een boek waarin ik kan wegzinken. Ik heb net de verhalenbundel Kwade zaken gelezen, die je kado schijnt te krijgen als je een nieuw lid van de bieb wordt. Ik vond de kwaliteit erg wisselend. Een paar hele gave staan er in, maar ook enkele dat ik mij afvroeg waarom ze die er niet uit gelaten hebben.
Maar dat is toch wel vaak bij bundels dat het zelden constante kwaliteit heeft. Zeker als het allemaal verschillende schrijvers zijn. Een recensie van het boekje kan ik niet maken, want per verhaal vind ik zelf altijd een beetje onzin. 
Maar ik zal toch weer eens een boek moeten oppakken waar ik wel een recensie van kan gaan schrijven, want zo schiet het niet heel hard op.


Nu zou ik vrijdag 10  juni naar De Thrillersessies georganiseerd door Hebban gaan. De organisator deed mij al twijfelen, maar kom op gave schrijvers in een boekhandel, kan altijd een leuk stukje voor ons blog opleveren. Ik pakte de dagen ervoor De stalen Madonna op om mij voor te bereiden op de ontmoeting met Ate de Jong. Ik had net zo goed een ander boek kunnen pakken, want al wie er op de thrillersessie was, in ieder geval geen Ate de Jong. Helemaal niemand zelfs. De uitgeverij had het gecanceld... De schrijvers waren ingelicht; het publiek niet. Jammer.
Het boek van Ate de Jong verdween even achter de bank. Ik had er de pest in.


En ik ben nog niet in een ander boek bezig. Ik ben hard bezig stukjes aan het verzamelen voor het blog. Vanaf 1 juli hebben we dagelijks een keileuk item met bekende thrillerschrijvers die vertellen welke boeken er in hun vakantiekoffer zitten. Dus aanschrijven, stukjes in concept, fotoootjes zoeken enz. Nu ik klaar ben met dit stukje, ga ik eens Ate de Jongs boek achter de bank vandaan vissen en uit lezen.







1 opmerking:

  1. Leuke overweging. Ik heb net een boek uit dat ik 4,5 ster heb gegeven: Springvloed Al een oudje bijna maar omdat de verfilming net verkrijgbaar is, even eerst het boek gelezen. Fantastisch dus: 4,5 ster.

    BeantwoordenVerwijderen