woensdag 13 april 2016

Ondervraagd: Xenia Kasper

Utrecht 2014
Xenia Kasper debuteerde succesvol met 38½, een roman over de zussen Andrea en Susa. Het vervolg hierop, de roman 32 ºC , verscheen in februari 2008. In de zomer van 2008 verscheen 38 ½ in Rusland. Zomer 2009 verscheen Xenia's derde roman. De Countdown, een hilarische moeder-dochterroman. Het verhaal is losjes gebaseerd op Xenia’s eigen ervaringen nadat haar dochter Victoria in 2009 in Bath ging studeren.
Xenia's eerste thriller verscheen maart 2011: Chimaera – moord met twee gezichten. Een spannend verhaal dat zich in de televisiewereld afspeelt. Chimaera werd binnen een maand twee keer herdrukt en stond direct in de bestsellerlijst Top 60. Xenia's tweede thriller Ongeremd - moord met een verleden, is ook een groot succes.
Nemesis verscheen in de zomer van 2014 en was op de dag van verschijning meteen al aan een herdruk toe. De thriller is al vijf maal herdrukt.
Alecto - vergelding kwam 11 april jl. uit en is  is het eerste boek dat Xenia zelf uitgeeft. 
Xenia is manager en persagent van Linda de Mol, Bridget Maasland, Yolanthe Sneijder-Cabau en Do. Ze is van oorsprong Duitse, maar woont en werkt al jarenlang in Nederland.

Bron: www.xenia.nl

Zou je jezelf in 5 woorden willen omschrijven?
Oh jeetje, dat wordt lastig. Gedisciplineerd, stipt, ambitieus, heel loyaal, zelfspot.


Je schrijft jouw boeken in het Duits. Komen ze daar ook uit? 
Ik heb ervoor gekozen ze in Duitsland nog niet uit te brengen, omdat mijn agenda het niet mogelijk maakt, niet toelaat. Het zou vrij veel tijd kosten om in Duitsland de PR te doen, je moet dan ook door het land reizen en lezingen geven, maar als manager van Linda de Mol, Bridget Maasland en Yolanthe Sneijder Cabau heb ik niet die tijd gewoon niet. Ik kan niet zomaar 2 maanden vertrekken. 

Wat maakt jou typisch Duits vindt je zelf?
De typische Duitse 'Gründlichkeit', 'Pünktlichkeit' en 'Disziplin'. 

Welke Nederlandse gewoonte heb je overgenomen? 
’s Avonds van een warme maaltijd genieten. In Duitsland eet je ’s middags warm en ’s avonds een boterham. Sinds wij in Nederland wonen kook ik ’s avonds. Ik vind gezelligheid nog belangrijker dan vroeger en ik hou van de manier van humor, het directe, de duidelijkheid die Nederlanders hebben past helemaal bij mij.

Wat heb jij met enge beesten (vorige boek kaaimannen en nu padden)?
Kaaimannen en padden vind ik nog niet eens zulke enge beesten. Ik was bij Nemesis op zoek naar een beest dat eenvoudig een menselijk lichaam kan opvreten. Toevallig zag ik bijna gelijktijdig een reportage over kaaimannen, die mensen als huisdieren hadden, dus de link was snel gelegd. Padden vind ik op zich niet eng, maar ook hier kwam ik op, omdat ik iets over hun giftige afscheidingen las en het interessant vond om dit te verwerken. Ratten spelen in Alecto ook een rol en die zijn voor mij toch de meest enge beesten. Ik zou die scene die ik met Maja beschrijf zelf heel erg vinden. Toen ik de scene schreef voelde ik de afschuw en de rillingen door mijn lijf gaan.

Je boeken spelen zich in de televisiewereld/ Het Gooi. Erg dicht bij jouw andere werk. Zou je ook wel eens iets onbekends willen uitproberen? (even opmerking van mijzelf: dit is geen waardeoordeel, want ik vind de setting juist erg leuk).
Ja, ik zou heel graag een boek willen schrijven dat zich in de politieke wereld afspeelt, maar daarvoor moet je inside kennis hebben en weten hoe het allemaal werkt. Helaas heb ik de tijd niet om mij volledig daarop te storten en research te doen, maar het lijkt me een superspannend onderwerp. Ministers werden op mysterieuze manier vermoord….

Je hebt in het boek een hotel naar jezelf vernoemd. Heb je vaker van deze Alfred Hitchcock-grapjes? (Hitchcock verscheen altijd zelf ook even in zijn films).

Haha, mijn dochter woont in Londen en tegenover haar appartement is het Hotel Xenia. Ik vond het grappig om dit te gebruiken, ook omdat mijn man en ik daar altijd blijven slapen als we in Londen zijn. Misschien ga ik deze grapjes wel blijven doen.


Hoe kom je op de titel Alecto? We hebben namelijk wat rond zitten zoeken en kwamen op de Griekse mythologie uit. Klopt dit?
Ja, dat klopt. Alecto is een van de drie Erinyen, dat betekent ook furiën in de Griekse mythologie. Volgens de Griekse dichter Hesiodus waren Alecto en haar zusters Megaera  en Tisiphone, de dochters van Gaea, die bevrucht werd door het bloed van Uranus, toen hij gecastreerd werd door Kronos. De taak van Alecto was het straffen van mensen die schade toegebracht hadden aan andere mensen, dus vergelding uitoefenen en om vergelding gaat het ook in mijn nieuwste boek.

Je bent hier in Nederland vooral erg bekend als artiestenmanager van Linda, Bridget en Yolanthe. Moeten zij verplicht jouw boeken lezen? (grapje natuurlijk).

Nee, hoor. Ze lezen wel altijd mijn boeken, maar meestal pas op vakantie omdat hun agenda's nogal druk zijn. Bridget vond Nemesis ontzettend eng en zei dat ze het echt niet ’s avonds in bed kon lezen. Ik vrees dat ze met Alecto hetzelfde gaat hebben.

Hoe wordt je artiestenmanager?
Ik heb eerst de pr en marketing in opdracht van RTL Duitsland voor alle programma’s van John de Mol gedaan en natuurlijk ging het daarbij voornamelijk om Linda, die toen in Duitsland een megasucces met 'Traumhochzeit' en andere programma’s had. Na twee jaar heeft Linda mij gevraagd om haar management te doen. Destijds heb ik wel ook nog voor andere Duitse presentatoren gewerkt, maar in loop van de tijd kon ik niet meer zo veel naar Duitsland rijden en zijn het meer en meer Nederlandse presentatoren geworden. 

Wanneer wilde je graag een boek gaan schrijven?

Het begon toen ik rond 2001 mij mateloos ergerde aan de manier hoe vrouwen in chicklits worden neergezet. Altijd ging de echtgenoot of partner ervandoor en zij bleven achter, kwamen in een diepe crisis terecht en pas na een tijd en vele tranen kwamen ze er weer bovenop en uiteraard kwam er weer een prins op het witte paard. Dit vond ik niet passend bij de 21e eeuw. Vrouwen zijn in mijn ogen niet altijd slachtoffers, maar ook daders en heel veel vrouwen nemen de beslissing om te gaan scheiden zelf. Dus mijn eerste twee boeken waren chicklits met sterke vrouwen. Vrouwen die voor zichzelf en hun kinderen kiezen en ook zonder man sterk kunnen zijn. Daarna heb ik een roman over loslaten geschreven en toen ben ik naar het genre thriller gegaan, omdat ik ook heel graag thrillers kijk en lees. Alecto is mijn vierde thriller en de derde in de Maja-serie. Voor mij is schrijven ontspanning, genieten van de creatieve vrijheid om alles te mogen bepalen en alles zelf te mogen bedenken. Als ik met een nieuw boek begin, is het alsof een film begint te lopen, dat vind ik fijn en ik hoop mijn lezers ook. 

Wie is de eerste persoon die jouw manuscript mag lezen? 

Meestal mijn dochter Victoria en een of twee vriendinnen. Ze lezen al tijdens het schrijfproces mee. Als ik de eerste 150 pagina’s klaar heb, vraag ik of ze al willen lezen, dat vind ik fijn, want dan kan ik hun opmerkingen meteen meenemen of iets aanpassen. Ze lezen het dan ook als ik klaar ben, terwijl je met een boek pas klaar bent als het naar de drukker gaat.

Hoe ga je om met kritiek op jouw schrijfwerk? Loop je dan stampend rond?

Nee hoor, ik kan daarmee vrij goed omgaan. Kritiek kan helpen, je mindset veranderen, je een belangrijke impuls geven en het is belangrijk om daarvoor open te staan. 

Wat lees jezelf graag? 

Net heb ik een iets oudere thriller van Jussi Adler-Olsen gelezen "Het Washingtondecreet". Dit boek begin met de Amerikaanse verkiezingen en laat zien wat er kan gebeuren als de verkeerde mensen de macht krijgen. Indrukwekkend en gelijktijdig beangstigend, aangezien wat nu in de USA dreigt te gebeuren.

Lees je boeken in jouw moedertaal?
Ja, ik lees boeken in de Duitse taal en ook in de Nederlandse. Als ik schrijf alleen Duits en als de vertaalster klaar is en ik moet controleren dan uitsluitend Nederlandse. Ik heb geen talenknobbel en gooi de grammatica graag door elkaar, daarom kan ik het mij niet veroorloven om dit anders te doen. 

Heb je een Duitse schrijfster/schrijver als tip? Of gewoon een ander boek wat je iedereen zou kunnen aanraden?

Frank Schätzing. Ik heb 'Der Schwarm' (De zwerm) gelezen. Een superspannend boek, maar daarna kijk je ook even anders naar de zee...

Waarom moet men in Alecto gaan beginnen?

Als je van thrillers houdt dan is Alecto een superspannend boek en dat vanaf het begin. Gruwelijke scenes en heel veel spannende componenten wisselen elkaar in hoog tempo af, maar ook angsten en frustraties net zoals humor en menselijke kanten worden zichtbaar. Voor de trouwe lezers die weten hoe mijn hoofdpersonage Maja in elkaar zit, komt nu een verbazingwekkende verandering. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten